Ansök om projektanslag
Stiftelsen utlyser projektanslag för forskning och utveckling med syfte att främja ett aktivt och självständigt liv hos personer
som lever med funktionsnedsättningar, enligt Stiftelsens ändamålsbestämmelser. Utlysning sker två gånger per år, vår och höst.
Höstens 2023 ansökningsperiod har nu stängt.
Nytt för HT23 är att vi utlyser både ett-åriga och fleråriga ansökningar. Välj den typ av ansökan som passar ditt
projekt bäst, då har du större chans att få projektet beviljat. Det går alltid att söka fortsättningsanslag.
Du kan söka 500 000 kr/år i upp till tre år. Stiftelsen tillåter OH-kostnader på max 20 procent av den totala sökta summan.
Ett-åriga projektanslag
Har du ett pilotprojekt som du vill testa, rekommenderar vi att du söker medel för ett år och sedan följer upp med en fortsättningsansökan
på ett flerårigt anslag. Har du ett kort projekt som löper över ett år eller mindre, är det också lämpligast att söka detta anslag.
Fleråriga anslag
Du kan söka forskningsmedel för upp till tre år för projekt som löper över flera år. Även här finns det möjlighet att ansöka om fortsättningsanslag.
Vid beviljad ansökan lämnar Stiftelsen en avsiktsförklaring på flera år, där årliga beslut tas efter inlämnad rapport.
Så här ansöker du
Ansökan görs i vårt digitala ansökningssystem SBS-manager. Du behöver ett svenskt BankID för att skicka in din ansökan.
Ansökningsformuläret är på svenska men det går bra att fylla i den på engelska, förutom Projekttitel på svenska och
Populärvetenskaplig sammanfattning på svenska.
Följande krävs för att din ansökan ska vara komplett:
- Personuppgifter.
- Populärvetenskaplig sammanfattning på svenska.
- Projektsammanfattning (se rubriker i ansökningssystemet).
- Forskningsplan (enligt mall som du hittar här).
- Meritförteckning sökande.
- Meritförteckning eventuell medsökande.
- Budget med budgetmotivering.
- Intyg från prefekt vid aktuell institution (görs via BankID).
Följ dessa steg för att lämna in din digitala ansökan
- Skapa ett konto
Skapa ett konto med vilket du kan logga in till det som skall bli ”Min sida”. Det är här du hittar dina påbörjade
eller inlämnade ansökningar. Ett konto kan skapas med Bank ID eller genom namn, mejladress och lösenord. - Ny ansökan
Välj ”ny ansökan” och fyll i din ansökan steg för steg med den information som efterfrågas. Vissa fält är obligatoriska
vilket innebär att ansökan inte kan lämnas in om uppgiften saknas. Du kan när som helst avbryta och
spara din påbörjade ansökan för att senare logga in och färdigställa ansökan. Klicka på ”Stäng (spara utkast)”. - Signering av prefekt eller motsvarande
Din ansökan skall vara signerad av den du angivet som prefekt (eller motsvarande intygande chef), det är krav för att kunna lämna in ansökan.
Signering sker genom BankID.
Observera att din kontakt uppmanas via mejl som kan hamna i mappen för skräppost, så det kan
vara bra att uppmärksamma hen om at hålla utkik i sin mejlkorg. - Lämna in ansökan
Du lämnar in din ansökan genom att klicka på ”Lämna in” och får då bekräfta via BankID att ansökan är korrekt.
Din ansökan kommer till Stiftelsens inkorg och kan inte längre revideras av dig. Kontakta Stiftelsen om du behöver ändra eller komplettera en insänd ansökan. - Beslut
Bedömningsprocessen beräknas ta ca tre månader efter ansökningstidens utgång.
Beslut kommer via det digitala ansökningssytemet och du får en notis via mejl.
Stiftelsens generella ansökningsvillkor
Stiftelsens ändamål, allmänna ansökningsvillkor, beslutprocess, rapporteringskrav och personuppgiftshantering återfinns på sidan Ansök.
Frågor
Har du frågor som rör din ansökan kontakta Stiftelsen
via mejl info@promobilia.se (ange gärna ett telefonnummer som vi kan kontakta dig på).